جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

مجید مظفری: تهران زیادی شلوغ شده است؛ آنقدر که شهروندان تقریبا هر روز رنج بسیاری را متحمل می‌شوند تا به امور روزمره‌شان برسند.

مجید مظفری

ترافيك سنگين خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي پايتخت واقعا همه را كلافه كرده است. اگر مي‌بينيد فرضا با يك تصادف ساده، راننده‌ها به جان يكديگر افتاده‌اند يا با خشونت كلامي با هم طرف مي‌شوند، بخشي‌اش را بايد نتيجه فشار رواني حاصل از رانندگي در اين خيابان‌هاي شلوغ بدانيد.

وقتي در مسيري كه در شرايط طبيعي در كمتر از يك ربع قابل طي شدن است، بيش از يك ساعت در ترافيك معطل مي‌مانيد طبيعي است كه آستانه تحمل‌تان پايين بيايد و يك اتفاق كوچك، شما را به مرز انفجار برساند. براي حل‌كردن مشكل ترافيك، دولت بايد گام‌هاي جدي بردارد. بايد امكانات در حوزه رفت‌وآمدهاي شهري آنقدر گسترده باشد كه همه مردم بتوانند از خدماتش بهره‌مند شوند.

مثل معروفي داريم كه مي‌گويد سحرخيز باش تا كامروا باشي. در شرايط فعلي سحرخيز هم كه باشي باز صبحت را با شلوغي اعصاب‌خردكن خيابان‌ها آغاز مي‌كني. گذشت آن روزهايي كه تهران در ساعت‌هاي اوليه صبح خلوت بود. كسي كه مثلا در ته ولنجك زندگي مي‌كند براي اينكه فرزندش 7صبح به مدرسه برسد بايد چه كند؟

يا خودش بايد با اتومبيل شخصي اين كار را انجام دهد يا از سرويس استفاده كند. اگر امكانات عمومي در حوزه حمل و نقل شهري متناسب با جمعيت حاضر در تهران باشد مدرسه رفتن بچه‌ها تبديل به يكي از دلايل اصلي شلوغي تهران از صبح زود نمي‌شود. وقتي امكانات چنان كه بايد وجود ندارد و پدر خانواده ناچار است فرزندش را به مدرسه برساند بار سنگيني هم به خيابان‌ها تحميل مي‌شود.

جداي از اين، انبوهي از ادارات، وزارتخانه‌ها و پادگان‌ها حضور بي‌دليلي در تهران دارند. چه اشكالي دارد برخي از اين دستگاه‌هاي عريض و طويل به شهرهاي ديگر منتقل شوند؟ اين‌كار هم از شلوغي پايتخت مي‌كاهد و هم باعث رونق در شهرهاي ديگر مي‌شود.
انبوه جمعيتي كه از سر ناچاري رنج زيستن در پايتخت را تحمل مي‌كنند، هر روز در اين خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي شلوغ و پرترافيك جان خود را مي‌فرسايند. هركس هم دليلي موجه براي حضور در خيابان‌ها دارد.

خيلي‌ها از وسايل نقليه عمومي استفاده مي‌كنند؛ مثل مترو كه اگر نبود خيابان‌هاي تهران كاملا قفل مي‌شد و عده‌اي هم از اتومبيل‌هاي شخصي استفاده مي‌كنند. نتيجه اينكه تهران در ساعت 7 صبح هم بسيار شلوغ است. براي اين شلوغي كه جسم و روحمان را هدف گرفته است بايد فكري جدي بكنيم.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 354156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha